Kucingko Buat Penampilan Di Pasaran Ace Dengan Harga Pembukaan Rm0.805

0 Comments
Kucingko Buat Penampilan Di Pasaran Ace Dengan Harga Pembukaan Rm0.805
 

Kucingko Berhad (“Kucingko” atau “Syarikat”), syarikat pengeluaran animasi 2D tersenarai awam pertama, membuat penampilan sulung hari ini di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (“Bursa Securities”). Saham dibuka pada RM0.805 sesaham, mempamerkan premium 168.33% yang ketara berbanding harga IPO RM0.30 sesaham.

 

Kucingko disenaraikan di bawah nama saham "KUCINGKO" dengan kod stok "0315".

 

Kucingko pakar dalam menyediakan pengeluaran animasi 2D berkualiti tinggi untuk penyiar global dan platform penstriman dan merupakan salah satu syarikat pengeluaran animasi terbesar di Malaysia. Kucingko telah memperoleh pengiktirafan yang ketara di peringkat global, termasuk pencalonan BAFTA dan beberapa anugerah antarabangsa yang lain.


Tawaran awam permulaan Kucingko Berhad telah berjaya mengumpul jumlah hasil sebanyak RM30 juta, yang akan digunakan seperti berikut:

       i.          RM17.8 juta ke arah pengembangan kapasiti, termasuk penubuhan pejabat cawangan pengeluaran di Malaysia Timur untuk memanfaatkan kumpulan tenaga mahir tempatan dan menaik taraf pejabat operasi sedia ada di Selangor;

      ii.          RM4.4 juta untuk menubuhkan pejabat jualan di Amerika Syarikat untuk meluaskan jangkauan pasaran;

     iii.          RM4.2 juta untuk modal kerja;

     iv.          RM3.6 juta untuk perbelanjaan penyenaraian.

 

Pengarah Eksekutif Kucingko Berhad, Encik See Chin Joo mengulas: “Penyenaraian yang berjaya ini merupakan satu kejayaan besar bagi Kucingko. Ia mencerminkan keyakinan pasaran dalam industri animasi, dan penerimaan pelabur terhadap syarikat unik yang mempunyai rekod prestasi yang menguntungkan. Kami teruja dengan peluang yang akan dibawa oleh ini, membolehkan kami mengembangkan lagi kapasiti pengeluaran kami dan menjangkau lebih ramai pelanggan global. Dana yang diperoleh akan membolehkan kami melabur dalam membina kapasiti secara tempatan dan memperdalam kehadiran kami dalam pasaran Amerika Utara, memastikan kami kekal di barisan hadapan dalam industri animasi.”

 

Pengarah Eksekutif Kucingko Berhad, Encik Ooi Kok Hong menambah: “Matlamat kami adalah untuk terus meningkatkan permainan kami dalam menyampaikan kandungan berkualiti tinggi untuk platform televisyen dan penstriman tradisional. Penyenaraian ini akan menyokong usaha kami untuk mencapai matlamat tersebut. Di samping itu, pembinaan bakat dan pelaburan berterusan dalam bakat terbaik adalah keutamaan kami. Kami tidak lama lagi akan melancarkan rancangan kami untuk bekerjasama dengan universiti dan agensi kerajaan negeri untuk memupuk bakat tempatan dan memperkasakan mereka dengan set kemahiran yang betul untuk menyumbang secara positif kembali kepada industri. Kami sedang membina semua inisiatif ini untuk pertumbuhan dan kejayaan yang mampan dalam pasaran animasi global.”

 

Kenanga Investment Bank Berhad ialah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan untuk Kucingko Berhad.

 

###

 

 

Mengenai Kucingko Berhad

Kucingko Berhad (Kucingko , melalui anak syarikat milik penuhnya Inspidea, ialah studio animasi 2D terbesar di Malaysia. Animasi yang dihasilkan oleh Kucingko telah mendapat pengiktirafan yang ketara, termasuk pencalonan BAFTA dan beberapa anugerah antarabangsa lain, Kucingko pakar dalam menyediakan animasi 2D pengeluaran animasi 2D pengeluaran untuk penyiar global dan platform penstriman. Bermula sederhana dengan pasukan empat orang sahaja, Kucingko telah mengalami evolusi yang luar biasa, dengan mempunyai kakitangan 260 artis dan animator yang berbakat hari ini.  Di bawah pengurusan usahawan berpengalaman dan disokong oleh lebih dua dekad pengalaman dalam industri hiburan global, Kucingko mengukuhkan reputasinya untuk kepakarannya untuk pengeluaran animasi 2D di Asia Tenggara. Untuk maklumat lanjut, layari https://www.kucingko.com/




You may also like

No comments:

Powered by Blogger.

Ads Top

About me

Contact Form

?+ numposts +&orderby=published&alt=json-in-script&callbackpublished&alt=json-in-script&callback=labelthumbs' type='text/javascript'>

Home Ads

Instagram

Flickr

Pages

Follow Us

Like us on Facebook

Newsletter

Author

Popular Posts